torsdag 4 februari 2010

Det var bättre förr

Jag säger som berättarrösten i sagan om tjuren Ferdinand, som vi får se varje julafton, när det är dags för den stora kraftmätningen på arenan:
"Viiilken daaaaag!"

Idag har det varit PLUSGRADER, två plusgrader. Det har varit sol och det har droppat från taken. Underbart! Fullständigt outsägligt härligt fantastiskt underbart! Plusgrader är (som bekant, kanske) mitt favoritord. Möjligen i konkurrens med vindstilla.

Men det var egentligen inte om detta jag tänkte skriva idag. Så nu säger jag som de gjorde i Monty Python-programmen: "And now for something completely different."
När vi röjde ur mina föräldrars hus hittade jag, bland alla andra miljontals grejor, ett skrivblock med gamla utgiftsförteckningar som jag plitat ner i nådens år 1977. Och det är ganska intressant att titta på dels vad saker kostade på den tiden, dels så mycket man (= jag) faktiskt gjorde!
Under april månad det året var jag på inte mindre än fem biofilmer - fem filmer, på en enda månad! Numera får man vara glad om det blir en eller två om året... Jag såg under den månaden Emanuelle 2 (fransk lättporr), A Clockwork Orange, St Ives (någon som minns den filmen? Jag gör det inte), Det våras för stumfilmen samt Taxidriver.
Helt otroligt, eller hur? Det typiska priset då, i april 1977, för att gå på bio var 14 kronor och 25 öre, fast av någon anledning kostade Taxidriver 16 kronor...

Under samma månad köpte jag två skivor - gamla hederliga vinylalbum, alltså: A New World Record med Electric Light Orchestra, samt Beatles' Magical Mystery Tour. Skivorna kostade 24:50 styck. Vidare betalade jag elva kronor för att få vara med på en fest, jag köpte vid två tillfällen vin, för åtta kronor flaskan och då och då cigarretter - för jag höll på med sådana dumheter på den tiden - för priser varierande mellan sex kronor och 7:95 per ask.
Jag lyckades hitta en present till någon stackare för 2:50 (!!!), medan jag fick betala något lite mer, 2:85, för en kopp kaffe.

Och så säger de att det inte var bättre förr...

Inga kommentarer: